Rastlös med kreativ klåda och en enorm längtan att hitta hem - Livet som ensam mamma och student är fyllt av stress och måsten men också av drömmar och förhoppningar





måndag 13 maj 2013

Kvalitetsansvarig

När vi i början av vår resa satt med Älvsbyhus för att planera huset valde vi den KA som Älvsbyhus rekommenderade, en kille som tidigare jobbat för dem och som visste hur allt fungerade. Lät ju bra tyckte vi och dessutom slapp vi leta efter en själv. Det var ju innan man började bli insatt i allt. Vi fick hem avtalet per mail men där började problemet. Vart skulle det skickas? Jag började leta på internet men hittade ingen adress, eftersom det var en helg ville jag inte ringa utan tänkte att jag kanske hittar något.
Något hittade jag. En del inte allt för smickrande omdömen. Jag kände att det här vill jag nog inte betala för. Drygt 20 000 kr är kanske inte så mycket i en budget på 4 miljoner men andelen småländskt jag har i mig kommer fram när det gäller pengar. Jag började därför googla och läsa om KA och valde istället en annan KA. Krister Ljungberg på Karlsson, Ljungberg och Partners. Offerten vi fick var på 22 000 kr inkl moms vilket då innebär

- Upprättande av objektspecifik kontrollplan enl. PBL.
- Närvara vid tekniskt samrådsmöte med byggnadsnämnden.
- Utföra 4-5 dokumenterade byggplatsbesök enligt kontrollplan.
- Närvara vid eventuella byggplatsbesök av byggnadsnämnden.
- Närvara vid eventuellt slutsamråd på arbetsplatsen.
- Genomgång och kontroll av entreprenörers egenkontroller.
- Kontrollerad, reviderad och bestyrkt kontrollplan.
- Upprättande av ett slututlåtande till byggnadsnämnden.
- I offertsumman ingår bilersättning och resekostnader.

Betalningsplanen kändes också bra:

Faktura 30 dagar netto.
50 % efter byggsamråd med byggnadsnämnden eller senast vid byggstart.
40 % efter utförda byggplatsbesök.
10 % slutfaktura efter att utlåtande inlämnats till byggnadsnämnden.

Skulle vi behöva mer hjälp skulle det kosta 790 kr/tim inkl moms men det framgick också att inga tillkommande kostnader behövs avseende uppdraget som KA utan detta skulle vara om vi ville ha hjälp med andra tjänster såsom energiberäkningar, projektering osv.

Hittills är vi väldigt nöjda, han har satt ner foten och sett till att jobba för oss. Bla tyckte han att utfyllnadsmassorna var på gränsen och tyckte att en pålning skulle göras. Detta var vi lite förberedda på eftersom Älvsbyhus hade sagt att det kanske skulle behövas men sedan tyckt att det inte var nödvändigt. Visst det kostar oss 67 000 kr mer men hellre betala det nu än att det händer något senare som kan bli både jobbigt och dyrt.

Vi hade också tänkt använda oss av honom till slutbesiktningen men han tyckte det var bättre att ta en ny kille, på slutbesiktningen ska det ju ändå granskas om allt gjorts bra och då är det ju klart bättre att ta någon med färska ögon. Bra där!

Här har jag skrivit om både KA och slutbesiktning efter förfrågan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar