Rastlös med kreativ klåda och en enorm längtan att hitta hem - Livet som ensam mamma och student är fyllt av stress och måsten men också av drömmar och förhoppningar





måndag 6 maj 2013

Resan mot vårt hus...

Först händer ingenting, sen ingenting, sen händer allt på en gång.

Vår resa mot huset började på allvar förra sommaren. Jag har letat hus i princip sedan jag separerade från dotterns pappa för 6 år sedan men som ensam mamma och student fanns inte möjligheten utan det var en dröm jag hoppades nå en dag.
Men förra sommaren när jag och älskade bestämde oss på allvar att bli sambos och leta efter ett gemensamt boende gick vi på visningar av redan befintliga hus. Vi hade då smalnat av sökområdet till Österåker och Vallentuna. Jag hade övergett Norrtälje då jag insett att jag inte kunde lämna Stockholm helt och dessutom tyckte att det fanns mer här för min dotter än i Norrtälje. Ett val som möttes av protester från vänner i Norrtälje. Men, jag är envis och har jag bestämt mig så ruckar inget eller ingen på det.
Efter att ha varit och tittat på ett hus i Brottby och på vägen hemåt svängde förbi en skogstomt i Vallentuna så hittade vi av en händelse tomtområdet vi nu har köpt tomt i. Hade ju sett annonsen men tyckte att det var för mycket pengar för en tomt, 1 250 000 - 1 650 000 kr, beroende på vilken tomtstorlek man valde. Vi åkte dit, tittade och åkte hem.
Några månader senare var vi åter på en visning i Vallentuna, ett hus som låg ute för ca 3 miljoner och som vi inte tyckte var värt det. Vi började prata om tomtområdet vi tittat på i somras och idéen verkade bättre och bättre. Bygga helt nytt, allt är fräscht och vi kommer inte att behöva göra något på flera år.  Vi började titta på husmodeller, gick på hem- och villamässan och pratade med säljare.
När jag nyseparerad tittade efter tomt och hus hade jag en tanke på att bygga ett Älvsbyhus. Dels för att det var billigare än andra, men också för att slippa allt krusidull som jag tycker många andra husleverentörer har. Gillar också den enkla, praktiska planlösningen.
Vi enades nu om att ett enplanshus passade oss bäst och valet var i princip självklart. Älvsbyhus största hus, Regin, ett vinkelhus i ett plan med helt perfekt planlösning enligt oss.
Vi tog kontakt med banken och där började strulet, puh, vår bankkontakt var alltid på möten, semester eller hade andra ärenden att ta hand om. Till slut fick vi i alla fall vårt lånelöfte och jag skyndade mig att höra av mig till mäklaren oroligt undrande om tomten vi var intresserad av fanns kvar? Den fanns kvar! Många var intresserade men vi var först klara med banken och i december skrev vi på pappren. Tomten är på 1 995 kvm och kostade oss 1 650 000 kr. Hm, mycket pengar men den är perfekt!
Veckan innan jul postade vi bygglovsansökan och i mellandagarna fick jag ett sms om att ansökan hade mottagits. Inom 4 veckor skulle vi höra av bygglovsenheten. Oj, det här går ju snabbt tänkte jag!
Snabbt gick det inte, januari gick och februari kom och vi fick tillträde till tomten, men fortfarande inget svar om bygglov. Vi fick hem tapetprover och gjorde vår färgsättning, vi var hos säljaren och gjorde vår fabriksorder. I mars blev vi kallade till möte hos bygglovsenheten, dem saknade vissa underlag. Jag, sambon och dottern, det var sportlov, samt båda Älvsbyhus säljare möttes hos vår bygglovshandläggare som hade åsikter om tomtplaneringen. "Man vill ju inte ha en plan tomt" var hennes åsikt, samt hur ska ni ta hand om dagvattnet? Vi åkte därifrån med löftet att det här ordnar Älvsbyhus åt oss, tack våra underbara säljare på Sollentunakontoret som tog hand om allt. I april fick vi till slut vårt bygglov, äntligen! Älvsbyhus hade då lugnat oss om att det skulle hinna bli klart eftersom vi hade fått datum från Älvsbyhus om när huset ska komma, här i Stockholm är det pressat och fullt med husleverenser varje vecka året ut. Vi är glada att de hade lyckats hålla "vår plats" och den 14/5 ska huset komma med slutbesiktning/inflyttning den 18/6. För drygt 2 veckor sedan fick vi vårt startbesked och i onsdags var markarbetena klara. Så nu är det vara en spännande väntan på att det ska bli den 14/5!

Snart sitter vi där, på altanen och njuter av livet, äter mat med familj och vänner. Längtar!!



Bilden är en inspirationsbild lånad av Älvsbyhus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar