Rastlös med kreativ klåda och en enorm längtan att hitta hem - Livet som ensam mamma och student är fyllt av stress och måsten men också av drömmar och förhoppningar





torsdag 3 oktober 2013

Köpstopp och skyddsstopp

Föräldraledigheten började igår och dagen innan hade jag avslutning på kursen jag gått genom jobbet - Arbetsmiljödiplomering. Anledningen till att jag går kursen är mitt funktionsansvar som Skyddsombud på jobbet och ja, jag ska ju vara borta ca 1 år nu men när kursen väl går får man hoppa på. Intressant var det i alla fall och en hel del nytt har jag lärt mig. Avslutningen innebär att vi skulle arbeta i grupp med den psykosociala skyddsrond vi skulle ha gjort mellan de första dagarna i början av september och nu denna avslutande dag. Eftermiddagen bestod av ett prov. Och, ja, jag vet inte om jag ska skylla på bebisgröten jag har i huvudet men fy så svårt prov. Då fick vi ändå ha med lagtexten men mycket var svårt att hitta och tolka utifrån lagen och vissa saker hade vi inte ens gått igenom och inget vi faktiskt hittade i lagtexten. Jag var inte ensam om att klia mig i huvudet och planera för omprov. Nu behöver jag inte klara provet, jag kommer att få ett intyg i vilket fall som. Men klarar man provet, vilket var ett krav för chefer, så får man ett diplom. Och jag vill nog ha det där diplomet. Vi får se hur det gick längre fram och om jag ska göra omprovet.
Något skyddsstopp har jag inte lagt in om men däremot köpstopp här hemma. Fast det tar emot. Vi behöver ju faktiskt en ny matta under matbordet, även ett nytt matbord vore ju passande. Sen skulle vi faktiskt behöva ett vitrinskåp också och dottern ska få en ny säng. Och, ja, det finns ju massor som man vill och, jo, visst behöver vi väl lite också. Eller? Nej, det behöver vi inte så akut faktiskt så det får vänta lite nu. Jag går ju från att arbeta till att ta ut föräldrapenning och det innebär ju en viss (!) skillnad ekonomiskt. Sen kommer det en liten bebis och även om det kommer att komma presenter från olika håll så innebär det inte att vi slipper köpa något själva, för att inte tala om blöjor. Dottern behöver också få nya överdragsbyxor, höstkängor och snart termobyxor. En höstjacka skulle nog också behövas då den hon har verkar vara liiiite liten, eller? Så, allt detta roligt runt omkring får helt enkelt vänta ett tag, därmed köpstoppet!
Jag shoppar i tankarna istället och går igenom överflödet av saker här hemma och lägger upp annonser på diverse sidor, irriterar mig över att vi aldrig kom iväg på loppis men tänker att jaja, det kommer en dag för det också.

 
Så här ser det ut i det sovrum som inte används än, ja annat än till ett förråd.


Kartonger ska tömmas och saker ska iväg på diverse håll, lite ordning ska jag nog lyckas få här när jag kommer gå hemma och vänta in en liten bebis. Boa, fast på ett mer rensande och renande sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar