Rastlös med kreativ klåda och en enorm längtan att hitta hem - Livet som ensam mamma och student är fyllt av stress och måsten men också av drömmar och förhoppningar





söndag 19 maj 2013

Äppel, päppel


 

Det kliar i fingrarna att få börja ordna i trädgården, vi flyttar inte in förrän om drygt en månad och medan byggarna håller på är det ingen större idé att ägna sig åt framsidan och närmast runt huset. Men jag planerar ändå för fullt. Har lånat trädgårdsböcker och tänker rita en planering utifrån tomtkartan. Sååå kul!!
Längst ner på tomten, där den gränsar mot ett litet dike som skiljer oss från grannarna tvärs över tänker jag ha mina fruktträd och eventuellt även en rad med bärbuskar. Det är sol där hela dagen och en svag sluttning mot diket gör att det är lite fuktigt också.
Jag funderar på 3-4 träd, olika sorters äppelträd och lite högre upp på tomten tänker jag att vi ska ha ett körsbär- och ett plommonträd.
Jag vill ha olika sorters äpplen och har letat upp de jag tror att jag kommer att trivas med och ha bäst nytta av när det väl börjar ge frukt. Jag vill kunna göra äppelmos och det äppelträd jag ska ha främst till det är de äpplen jag tror mamma kallade glasäpplen, Transbarente Blanche.



Transparente Blanche, bilden är lånad från Blomsterlandet


Val av fruktträd är inte så enkelt som jag först trodde. Handelsträdgårdarna har många olika sorter i sitt utbud och för att kunna jämföra de olika träden och välja efter de behov vi har så gjorde jag en sammanställning i ett excel-ark. :) De krav jag har är att de ska kunna pollineras med Transparente Blanche eftersom det trädet redan är klart, i övrigt vill jag ha rätt starkväxande och rikbärande träd, jag vill också dela upp säsongen så att jag kan njuta av frukten under lång tid. Som nästa träd tänker jag mig James Grieve för att därefter följas av Ingrid Marie. Det är inte spikat än så vi får se vilka träd som kommer på plats.




Ingrid Marie, bilden lånad från Blomsterlandet




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar