Rastlös med kreativ klåda och en enorm längtan att hitta hem - Livet som ensam mamma och student är fyllt av stress och måsten men också av drömmar och förhoppningar





tisdag 6 augusti 2013

Dolken från Tunis - Agatha Christie

Jag och sambon har en vana att gå in i bokaffärer så fort vi får syn på en och när vi för några veckor sedan var i ett av de närliggande köpcentrat så kunde vi inte göra annat än att gå in i den lilla, smått kaosartade bokhandeln där böcker står fint uppradade på hyllor men också ligger i allt annat än ordning i högar efter högar. I en av dessa högar hittade jag en bok av en av mina favoritförfattare.
Dolken från Tunis av Agatha Christie. Jag gillar engelska mysdeckare, både i bokform och på film/serie och Agatha Christie har hängt med mig i många år.


Mannen satt som jag lämnat honom, i länstolen framför eldstaden. Hans huvud hade fallit åt sidan - och på ryggen, strax under kavajkragen, syntes ett blankt föremål.
Den märkliga dolken...

Dolken från Tunis

Är man bekant med Poirot och dessutom gillar dessa böcker blir man inte besviken. Denne lille underfundiga belgare med sina speciella egenskaper är sig lik även i denna bok. Han får dock klara sig utan sin ständige följeslagare Kapten Hastings då Poirot, för vilken gång i ordningen, har dragit sig tillbaka från livet som privatdeckare. Som vanligt får han inte vara ifred för att odla sina pumpor på den engelska landsbygden utan blir indragen i mordet på bygdens framstående man. Det finns många misstänkta i huset kvällen för mordet och en del av dem drar även ekonomiskt nytta av mannens död, inte minst styvsonen som är mystiskt försvunnen.
Till sin hjälp denna gång har Poirot byns läkare och dennes nyfikne och intrigerande syster. Man får följa Poirot i hans nystande efter mördaren och även om jag försöker klura och fundera i hans spår så har jag inte alls förstått vem den skyldige är förrän det avslöjas i slutet - och då är det ju självklart!

Boken finns i pocketform här och här. Eller varför inte göra en kulturgärning och besöka biblioteket.

Dolken från Tunis fick hoppa in på listan över kaosutmaningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar