Rastlös med kreativ klåda och en enorm längtan att hitta hem - Livet som ensam mamma och student är fyllt av stress och måsten men också av drömmar och förhoppningar





fredag 9 augusti 2013

Bokbloggsjerka 9-12 augusti

Denna veckas fråga blev mycket lättare att besvara. Jag svarade på förra veckans relativt snabbt och det i sig var en miss. Vad mycket böcker jag missade i och med detta snabba svar! Men nåja, man lär sig något nytt hela tiden.

Denna vecka lyder frågan: Vad läser du just nu?

Little Bee (pocket)
 
Denna lilla pocket fick jag i "present" när jag köpte senaste numret av Femina. Har nu hunnit en bra bit in i boken och jag gillar den verkligen. Utan att recensera den för mycket nu, det kommer sen det, så är den tragikomisk. Jag tycker synd om inte bara Little Bee utan alla som tvingas fly undan krig och våld men Little Bee beskriver saker ur sitt liv så komiskt att boken inte blir jobbig, det blir inte bara en tung och sorglig påminnelse om allt hemskt som pågår runt om i världen.
 

Tradingguiden : allt du behöver veta om finansmarknaden  

Den här bläddras det också i just nu. Jag har tidigare hållit på med handel i aktier och fonder men p.g.a. tidsbrist har jag fått lägga det på hyllan ett tag. Men nu kliar det i fingrarna att återuppta detta och jag funderar på att hoppa upp ett snäpp och lära mig trading. Därav inköpet och bläddrandet i denna bok.

Odlarens handbok (inbunden)
 
Även i denna bok läser jag till och från. Vi bor ju sedan ca 2 månader tillbaka i ett nybyggt hus med en leråker till tomt, ja i och med de senaste dagarnas väder är det faktiskt en leråker. Så mycket odling kommer det dock inte att bli förrän nästa år då vi ska fylla ut lite på tomten först men det hindrar inte mig från att hämta inspiration och kunskap.

17 kommentarer:

  1. Little Bee är en bok som jag tänkt beställa framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Jag var lite skeptisk när jag tog upp den, hade inte hört eller läst något om boken innan, men jag är fast!

      Radera
  2. Little Bee låter som en bok som är skriven på rätt sätt, man måste ju som läsare orka läsa vidare och orka ta in det som står. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det så. Jag gillar också att man mitt i allt jobbigt faktiskt kan tillåta sig att skratta åt saker. Det blir lite lättare att kämpa på då.

      Radera
  3. Little Bee har stått på min läslista ett tag, kanske skulle ta och läsa den snart.:)

    SvaraRadera
  4. Little Bee har jag hört mycket bra om, men har inte läst den själv.

    SvaraRadera
  5. Jag tyckte mycket om Little Bee och jag vet även hur jobbigt det kan vara att ha en leråker till tomt :-). Vi insåg att vi inte var några trädgårdsmänniskor på det sättet så vi flyttade efter några år. Men det var inte bara på grund av tomten såklart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är nog ett livsval att ha hus och tomt och det är ingen "dans på rosor" man ger sig in på. Både jag och sambon har haft hus tidigare och jag har längtat efter hus och tomt sedan jag separerade och fick lämna just hus och tomt. Älskar att göra upp planer, jobba med projekt och fixa på tomten, eh leråkern. Men vi tillåter oss att låta det ta sin tid, vi ska bo här läääänge och har ingen stress att få allt klart nu.

      Radera
  6. Jag har läst Little Bee,och såg att den följde med Femina. Författaren kommer med en ny bok ganska snart har jag för mig.
    Mia

    SvaraRadera
  7. Little Bee tror jag är ett måste. Har bara inte hunnit med den än.

    SvaraRadera
  8. Du fick mig sugen på Little Bee :) Har läst baksidan och inte varit på rätt humör för "elände", men det låter ju som att det görs på rätt sätt.

    SvaraRadera
  9. Little Bee har stått på min läslista ett bra tag nu, tänker ofta att jag ska läsa den men som vanligt kommer någon annan bok emellan.

    SvaraRadera
  10. Little Bee har jag inte läst, Än.

    SvaraRadera
  11. Little Bee är jag sugen på. Köpte precis in pocketversionen till bibblan. :-)

    SvaraRadera
  12. Imponerad över att du har flera böcker på gång samtidigt, önskar att jag oxå klarade av det, men jag tappar bort mig i handlingen och blandar ihop personerna om jag försöker... Fast det är nog lättare när bara en av böckerna är skönlitterär!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst är det så. De andra 2 böckerna är ju ren facklitteratur och inget jag sträckläser som skönlitteraturen. Jag bläddrar och läser när jag behöver inspirationen eller kunskapen.

      Radera