Rastlös med kreativ klåda och en enorm längtan att hitta hem - Livet som ensam mamma och student är fyllt av stress och måsten men också av drömmar och förhoppningar





fredag 2 augusti 2013

Mats gamla enkät

Den här enkäten hittade jag i ett inlägg hos Bokhora och självklart måste ju även jag göra den!

1. Vilken bok läste du senast?

Är just nu i sluttampen med en Poirot deckare av Agatha Christie - Dolken från Tunis. Innan dess var det Mike Larssons rymliga hjärta av Olle Lönnaeus.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?

Oh, jag har inte bestämt mig än! Jag köpte hem fyra pocket från Bokus nyligen och ev. någon av dessa, kanske Stål av Silvia Avallone eller varför inte Den store Gatsby som jag inte läst hittills. Alla mina böcker ligger fortfarande nerpackade i bokkartonger så jag ingen överblick över dem.

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?

Hm. Jag tror nog att det är övervägande manliga men jag vet faktiskt inte. Det kan ju vara så att jag luras av att jag har många av en och samma manliga författare, t.ex. är jag ett fan av Michael Connelly och har många av hans böcker. Kanske är det så att jag faktiskt har ganska jämt ändå mellan kvinnliga och manliga. Får nog återkomma till den frågan när jag fått upp bokhyllor och böcker.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?

Hmm, jag lägger märke till vilken sida jag är på och tittar även på tjockleken som är kvar av boken. Men inte så mycket mer reflektion än så. I slutet av en bok kan jag dock tänka att snart får jag välja en ny bok, det är inte så mycket kvar nu på den här.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?

Oj, det bara ramlar över mig. Jag tycker att jag ändå har en rätt diger bokhylla med böcker men det kan alltid bli fler. Sen hittar jag ju så mycket bra tips! Jag sitter gärna och surfar runt på nätbokhandlarnas sidor och shoppar, oftast pocket eller billigare inbundna. En del tips kommer från bloggar och sen läser jag med jämna mellanrum Vi Läser där jag får en hel del tips. Sen händer det att jag och sambon ramlar in i en och annan bokaffär och ett helgnöje vi har när dottern är hos sin pappa är att bege oss till Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan och botanisera, fika och diskutera.

6. När blir en bok för lång?

Kan en bra bok bli för lång? Har inte stött på det än, men däremot kan en dålig/tråkig bok bli för lång. Är boken trögläst av olika anledningar är den definitivt för lång och det är sällan jag läser klart den om jag känner så. Att läsa är en njutning, en flykt till en annan värld och ska inte kännas tungt och motigt eller att det är för långt. Då väljer jag bort den boken.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?

Oh ja! Absolut. Jag kan ibland tycka att böcker är bättre på sitt originalspråk - ja, iaf om det är engelska eftersom det är det enda andra språk jag kan läsa en hel bok på. T.ex. har jag haft en låsning att endast läsa Damernas Detektivbyrå av Alexander McCall Smith på engelska.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?

Svår fråga. Jag vet en bok som jag rekommenderade för att den var så bra på att uppfylla sin genre. Tror den hette Psykopaten, får återkomma när böckerna är uppackade och jag ser boken. Då vet jag. Sen har jag rekommenderat författarduon Roslund och Hellström då jag tycker att dem skriver bra. Den första jag läste av dem var Odjuret vilket blev ödesdigert då det blev spiken i kistan för val av utbildning.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?

JAA! Jag tvingar mig aldrig igenom en bok som jag tycker är tråkig. Som tidigare nämnt så är läsning enligt mig en njutning och det ska inte vara tråkigt eller tvångsmässigt. När jag känner att boken är tråkig, trögläst eller dåligt skriven ger jag den en chans några sidor till men inte mer. Oftast har jag gett upp efter ett par kapitel beroende på hur långa kapitlen är. Men halva boken har jag inte kommit till när jag ger upp om den.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?

Det är definitivt deckare och kriminalromaner. Men med åldern har jag börjat köpa andra genre också, däremot gillar jag inte romantiska dramer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar